روش صحیح نگهداری و انبار کردن فرش

فرش کالایی گران بها است و به خصوص فرش دستباف جزو کالاهای لوکس و گران قیمت محسوب می‌شود؛ بنابراین باید در نگهداری و حفظ آن باسلیقه عمل کرد. معمولاً فرش‌های دستبافت هرچه عمر بیشتری می‌کنند یا به اصطلاح پاخور آن‌ها بیشتر می‌شود، ارزشمندتر می‌شوند و باید مراقبت بیشتری از آن‌ها کرد. در بسیاری از موزه‌ها و کلکسیون‌ها فرش‌هایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به چند قرن قبل بازمی‌گردد. گاهی ما ناچار هستیم فرش‌ها را برای مدت نسبتاً طولانی و گاهی هم کوتاه انبار کنیم. اما نگهداری و انبار کردن فرش چگونه است و به چه شکل باید از آن نگهداری کرد تا سلامت کامل آن حفظ شود.

اگر به خاطر مسافرت، مهاجرت، جابجایی منزل یا بنا به هر دلیل دیگری ناچار به انبار کردن فرش خود بودید، شما باید به روش اصولی این کار را انجام دهید. محیطی که فرش قرار است در آن قرار بگیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر الیاف فرش برای مدت طولانی در معرض جریان هوا قرار نگیرند، رو به پوسیدگی رفته و بافت خود را از دست می‌دهند. این اتفاقی است که برای فرش‌های دستباف که از الیاف طبیعی استفاده می‌کنند رخ می‌دهد. هرچند این مصداق در مورد فرش ماشینی هم صدق می‌کند و اگر از الیاف طبیعی مثل پشم در آن‌ها استفاده شده باشد دچار پوسیدگی خواهند شد.

جمع کردن فرش و موکت به صورت دائمی و موقتی

ترمیم فرش‌ها، به ویژه فرش‌های دستبافت می‌تواند هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. در نتیجه اگر می‌خواهید فرش و موکت خود را به صورت دائمی و موقتی جمع کنید، به طور مثال برای مدتی آن را در انباری …

فرش را لول کنید و دور آن یک پارچه بپیچید

بهترین روش برای انبار کردن فرش لول کردن آن است. شما هرگز نباید فرش خود را تا کنید، بلکه باید به صورت لول شده از آن نگهداری کنید تا در دراز مدت روی آن چروک نیفتاده و با کشیدگی بافت مواجه نشود. بعد از آن که فرش را لول کردید،‌ آن را داخل یک پارچه سفید نخی بپیچید. شما می‌توانید از کیسه‌های نخی مخصوصی که در بازار وجود دارد برای این کار استفاده کنید. اما چرا یک پارچه سفید؟ چون اگر به هر دلیلی پارچه مورد نظر رنگ پس داد، فرش شما رنگی نشود. ضمناً شما باید هر دو سر پارچه را با یک بند به خوبی گره بزنید تا جلوی ورود گرد و غبار به داخل فرش گرفته شود. پارچه‌های نخی می‌توانند هوا را به خوبی انتقال داده و جلوی پوسیدگی فرش شما را بگیرند. اما کیسه‌های نایلونی مانع از عبور جریان هوا به داخل فرش شده و به مرور زمان باعث ایجاد کپک و پوسیدگی در الیاف فرش دستباف شده و باعث عرق کردن فرش ماشینی می‌شوند.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است