انتخاب پوشش مناسب برای کف منزل و افزایش دوام آن،یکی از کلیدی ترین نکات برای داشتن خانه ای زیبا به شمار می رود؛اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که اکثر تایم استراحت خود را در خانه می گذرانید با انتخاب یک کفپوش مناسب برای خانه خود می توانید منزلتان را به ایده آل ترین محیط برای استراحت و آرامش گرفتن تبدیل کنید.با توجه به افزایش روز به روز قیمت فرش،تعویض زود به زود فرش های منزل برای اکثر افراد به امری غیر ممکن تبدیل شده است؛بنابراین ما در این مقاله ما سعی داریم شما را با نکاتی در مورد افزایش دوام فرش در منزل آشنا کنیم،تا حتی الامکان از خرید غیر ضروری فرش جدید بی نیاز باشید.

دوام فرش در نقاط مختلف منزل دوام فرش در نقاط مختلف منزل

نکاتی در مورد افزایش دوام فرش در منزل

۱. بررسی محیط از نظر رفت و آمد

اولین نکته ای که برای افزایش دوام فرش در منزل و حفظ سلامت فرش باید به آن توجه داشت نوع کاربرد و شیوه استفاده از محیطی است که قصد تهیه فرش برای آن را دارید،می باشد؛به عنوان مثال فرشی که در راهروهای پر رفت و آمد یا اتاق نشیمن یک خانه مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید از قابلیت پاخور بودن بالایی بهره مند باشد و دوام آن به گونه ای باشد که در اثر استفاده طولانی مدت تغییر چندانی در ظاهر فرش به وجود نیاید؛یا برای فرش های اتاق خواب که کمتر مورد استفاده واقع می شوند می توان جنس های لطیف تر را برگزید.

نکاتی در مورد افزایش دوام فرش در منزل دوام فرش در نقاط مختلف منزل

۲. توجه به سبک زندگی

در صورتی که شما در منزل خود از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید یا عادت به مهمانی دادن های شلوغ دارید و یا حتی اینکه یکی از اعضای خانواده تان به ورزش در محیط خانه علاقه دارد،لازم است فرش هایی با طرح و نقوش شلوغ با رنگ های تیره تر یا به اصطلاح چرک تاب،استفاده کنید تا از نمایان شدن سریع لکه ها و کثیفی ها بر روی فرش خود تا جای ممکن جلوگیری کرده باشید؛ در این صورت فرش شما کمتر نیاز به شست و شو پیدا کرده و دوام بیشتری خواهد داشت. یا بالعکس در صورتی که خانواده کم جمعیتی دارید و معمولا از رفت و آمدهای شلوغ پرهیز می کنید بهتر است از فرش های خلوت تر و روشن تر استفاده کنید.

انتخاب فرش مناسب برای اتاق غذاخوری

استفاده از فرش برای اتاق ناهار خوری موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ولی با این وجود استفاده از فرش در اتاق ناهار خوری علاوه بر کاربردی بودن باعث شکل دادن یا حتی روح بخشیدن به فضای اتاق ناهار خوری می شود،البته لازم به گفتن است که استفاده از فرش در اتاق ناهار خوری یک نیاز اساسی به شمار نمی رود،بلکه کاملا بسته به سلیقه و ….

۳. ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید به فرش

تابش مستقیم و مداوم نور خورشید باعث کهنه جلوه کردن فرش ها در اثر رنگ پریدگی آن ها می شود؛لذا بهتر است در زمان تابش خورشید پرده ها را کشیده یا از یک روفرشی استفاده کنید.

ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید به فرش ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید به فرش

۴. خشک کردن فرش پس از تمیز کردن لکه ها

حتما پس از تمیز کردن لکه ها از روی فرش،محل لکه را به طور کامل خشک کنید.

۵. توجه به جنس فرش ها

فرش های پشمی،ماندگاری بسیار بالایی دارند ولی بزرگترین مشکل آنها سخت جدا شدن ذرات گرد و خاک از این نوع فرش هاست. فرش هایی که از الفین در بافتشان استفاده شده به راحتی تمیز شده و در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند ولی به مرور زمان این فرش ها کش می آیند. فرش های نایلونی از قیمت پایینی برخوردار بوده و در برابر تغییر بسیار مقاوم هستند ولی باعث پراکنده شدن گرد و خاک به اطراف می شوند. در صورتی که از فرشی استفاده نمی کنید؛بهتر است آن را در حالت لول شده نگه دارید.

۶. جاروبرقی کشیدن در جهت خواب فرش

زدودن آلودگی ها باعث سالم ماندن الیاف فرش شده و یکی از اصلی ترین راه ها برای افزایش دوام فرش ها به شمار می رود.

جاروبرقی کشیدن در جهت خواب فرش جاروبرقی کشیدن در جهت خواب فرش

۷. سر و ته کردن فرش:

یکی دیگر از راه های افزایش دوام فرش در منزل سر و ته کردن فرش ها است؛با این کار شما محل های پر تردد فرش را با جایی که کمتر در معرض پا خوردن قرار دارد جابجا می کنید.

۸. سپردن قالی به قالیشویی معتبر:

با این کار از شست و شوی بهینه و رعایت نکات اصولی در شست و شوی فرش و در نتیجه جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در فرش خود مطمئن خواهید بود.

۹: استفاده از زیر پایه:

در صورتی که پایه های مبل،میز تلویزیون و… روی فرشتان قرار میگیرد حتما از زیر پایه استفاده کنید تا از متراکم شدن و در نتیجه خراب شدن بافت فرش خود جلوگیری کنید.

۱۰. عدم استفاده از شوینده های شیمیایی برای پاک کردن لکه ها از روی فرش:

بهتر است برای از بین بردن لکه ها از روی فرش،مواد طبیعی مانند ماست را جایگزینی برای شوینده های شیمیایی در نظر بگیرید؛ تا ضمن زدودن لکه از روی فرش خود از آسیب به بافت آن خودداری کرده باشید.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است