چگونه تاخوردگی فرش و موکت را از بین ببریم؟

اگر فرشی با اندازه مناسب را برای اتاق‌ها یا سالن پذیرایی منزل خود انتخاب نکنید، ممکن است ناچار شوید آن‌ها را تا کنید. اما اگر در انتخاب فرش خود دقت کنید، هیچگاه با مشکل تاخوردگی فرش و موکت مواجه نخواهید شد. گاهی اوقات هم بعد از شستشوی فرش در قالیشویی و بعد از باز کردن فرش از حالت لول متوجه چروک و تا شدگی در برخی نقاط فرش می‌شود. این چین خوردگی به خاطر فشار متناقضی که به ساختار فرش وارد می‌شود، به وجود می‌آید. تا ماندن فرش جلوه بسیار زشتی به کف منزل شما می‌دهد. بنابراین شما باید این نقاط تاخورده را صاف کنید تا فرش رخ زیبای خودش را مجدداً نشان شما دهد. اما سوال اینجاست که چگونه باید این تاخوردگی‌ها را برطرف کرد؟

روش‌های صاف کردن تاخوردگی فرش و موکت

اولین کاری که باید برای باز شدن چین خوردگی‌های فرش انجام دهید، این است که فرش را کف اتاق پهن کنید و بگذارید ۲۴ تا ۴۸ ساعت به همین حالت پهن بماند. نسبت به جنس فرش شما ممکن است روزهای بیشتری برای باز شدن چین خوردگی‌ها لازم باشد. گاهی اوقات چروک فرش با گذشت زمان و پاخوردگی و راه رفتن روی آن، از بین می‌رود و فرش شما صاف می‌شود. اما اگر فرصت کافی برای انجام این کار ندارید و می‌خواهید زودتر تاخوردگی فرش و موکت شما باز شود، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

چرخاندن قالی هر ۶ ماه

یک قالی فقط این کاربرد را ندارد که شما مبل‌هایتان را روی آن بگذارید، بنشینید و روی آن راه بروید. قالی‌ها، زینت بخش هر منزلی هستند و محافظت از آن‌ها با توجه به اینکه یکی از پر استفاده‌ترین وسایل منزل هستند، بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید قالی شما همیشه سالم و تمیز باقی بماند و دچار هیچ مشکلی نشود …

شما می‌توانید یک جسم سنگین را روی قسمت تاخورده قرار دهید و بگذارید چند دقیقه یا حتی چند ساعت روی آن قسمت بماند تا فرش شما را صاف کند. البته توجه داشته باشید که نباید این جسم، نوک تیز باشد تا به فرش شما آسیبی وارد نشود. روش دیگر، می‌تواند استفاده از نوار چسب باشد. شما می‌توانید با نوار چسب، قسمت چین خورده فرش خود را به زمین بچسبانید و مدتی آن را به حال خود رها کنید تا چین خوردگی‌ها باز شود. به عنوان مکمل می‌توانید یک جسم نسبتاً سنگین را هم روی فرش قرار دهید. این می‌تواند یک گلدان یا یک وسیله با عرض متناسب با قسمت چین خورده باشد. روش بعدی این است که بگذارید فرش کمی در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. نور خورشید باعث می‌شود تار و پود فرش خودشان را ول کنند و در نتیجه چین خوردگی‌ها باز شود.

اگر چین خوردگی‌ها زیاد باشد، می‌هوانید از روش رول برعکس استفاده کنید. برای این کار کافیست، فرش را در جهت مخالف تاخوردگی‌ها تا کنید. البته در این روش توجه داشته باشید که هیچ صدایی هنگام رول کردن فرش به گوش نرسد. اگر هر صدایی از شکستن فرش به گوش شما رسید، فوراً این کار را متوقف کنید.

اگر میزان چروک فرش زیاد بود، برای صاف کردن آن می‌توانید از دستگاه بخارشوی استفاده کنید. برای این کار کافیست سری جارویی بخارشوی خود را به آن وصل کنید، سپس قسمت چین خورده را بخار دهید. بعد از انجام اینکار کافیست کمی روی فرش راه بروید تا بخش‌های چین خورده فرصت باز شدن پیدا کنند.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است