فرش دستبافت کالایی گران‌قیمت و باارزش است که باید با اصول حفظ و نگهداری از آن آشنا باشیم. زیرا در اثر نگهداری از فرش در شرایط نامناسب، کیفیت و ارزش آن کم می‌شود. حتما شنیده‌اید که برخی از حشرات لابه‌لای الیاف فرش لانه می‌کنند، از الیاف آن تغذیه می‌کنند و موجب خراب شدن فرش می‌شوند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره حشرات آسب رسان به فرش در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بید از مهم‌ترین حشرات آسیب‌رسان به فرش

بید یکی از حشراتی است که به الیاف فرش آسیب می‌زند و موجب پارگی و آسیب فرش می‌شود. البته لازم است بدانید بید از پشم و الیاف قالی تغذیه نمی‌کند، بلکه لاروهای آن از پشم طبیعی فرش تغذیه می‌کنند تا به مرحله بلوغ برسند. بنابراین بید ماده بین الیاف طبیعی فرش دستبافت تخم‌گذاری می‌کند و کم کم باعث از بین رفتن الیاف فرش می‌شود.

تاثیر فرش بر سلامتی

جنس الیاف فرش و مرغوبیت آن تاثیر زیادی در سلامتی ساکنین منزل دارد. این مطلب دربرگیرنده اطلاعات کامل درباره تاثیر فرش بر سلامتی است …

چگونه از بیدخوردگی فرش جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه بیدها لابه‌لای الیاف فرش باقی می‌مانند باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم. به طور مثال یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی استفاده از نفتالین برای انبار کردن فرش دستبافت است. دقت داشته باشید که نفتالین ماده‌ای سمی است و هنگام استفاده از آن باید دستکش بپوشید و نفتالین را در دسترس کودکان قرار ندهید.

بهتر است اطلاع داشته باشید در صورت انبار کردن فرش دستبافت حتما باید هر چند وقت یک بار به آن سر بزنید، فرش‌ها را غبارروبی کنید و گرد و خاک آن را تمیز کنید. زیرا گرد و غبار یکی از دلایل بیدزدگی فرش دستبافت است. پس برنامه‌ای منظم برای جارو برقی کشیدن روی فرش‌ها داشته باشید.

اما اقدامات دیگری نیز از بیدزدگی فرش جلوگیری می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • قرار دادن فرش در کاورهای پلاستیکی احتمال بیدزدگی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است از کاورهای پارچه‌ای استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه رطوبت باعث بیدزدگی فرش می‌شود، مکان مناسبی را برای نگهداری از فرش انتخاب کنید. زیرا رطوبت عامل اصلی بیدزدگی فرش دستبافت است.
  • انبار کردن فرش‌ دستبافت در مکانی که تهویه مناسبی داشته باشد، اقدام مهمی برای جلوگیری از بیدزدگی فرش است.
حشرات آسیب رسان به فرش - گل ابریشم

سوسک فرش

سوسک فرش سیاه و سوسک رنگارنگ با اندازه‌های کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر و شکل ظاهری شبیه کفشدوزک جزو حشرات آسیب‌رسان به فرش هستند. لارو این کرم‌ها کوچک و مودار هستند و با نام کرم کرک‌دار هم شناخته می‌شوند. سوسک فرش طول عمر یک تا دو ساله دارد و طی این مدت زمان به فرش آسیب می‌زند و آن را سوراخ می‌کند.

پروانه فرش

اگر می‌خواهید با حشرات آسیب‌رسان فرش آشنا شوید باید نام پروانه فرش را هم به خاطر داشته باشید. این حشره بسیار ریز است و رنگ قهوه‌ای یا بژ دارد. پروانه فرش تمایل دارد از الیاف فرش تغذیه کند که منجر به پارگی و آسیب به فرش می‌شود. حتی اگر آشغال یا خوراکی هم بین الیاف فرش باشد، پروانه فرش از آن تغذیه می‌کند.

مهم‌ترین نشانه اینکه پروانه از الیاف فرش تغذیه می‌کند این است که تار و پود فرش سست می‌شود و وقتی آن‌ها را می‌کشید بیرون می‌آیند.

حشرات آسیب رسان به فرش محدود به این موارد نیستند، بلکه حشرات دیگری نظیر ماهی نقره‌ای که به تی‌سانورا معروف است، ملخ، جیرجیرک و موریانه هم موجب آسیب به فرش می‌شوند و از ارزش و مرغوبیت آن کم می‌کنند.

حشرات آسیب رسان به فرش - گل ابریشم

معرفی یک قالیشویی معتبر در تهران

کسانی که در مناطق مختلف تهران سکونت دارند، می‌توانند از خدمات متنوع قالیشویی گل ابریشم تهران استفاده کنند. قالیشویی گل ابریشم خدمات لکه‌برداری و شستشوی فرش دستبافت و ماشینی، شستشوی تابلو فرش، موکت و گلیم را با بهترین شوینده‌ها انجام می‌دهد تا آسیبی به کیفیت الیاف آن‌ها وارد نشود.

همچنین می‌توانید از خدمات رفو و ترمیم فرش‌های آسیب‌دیده و کهنه که توسط رفوکاران حرفه‌ای انجام می‌شود هم استفاده کنید. خشکشویی مبلمان و صندلی ناهارخوری و تشک خوشخواب از خدمات دیگر قالیشویی گل ابریشم تهران است.

با ثبت سفارش در این مجموعه می‌توانید اطمینان داشته باشید که سفارشات در زمان معین شده به شما تحویل داده می‌شود و هزینه مناسبی می‌پردازید. زیرا تعرفه‌های ارائه خدمات زیر نظر اتحادیه قالیشویان است و کاملا مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

شماره تلفن ۰۲۱۸۶۹۴ به صورت ۲۴ ساعته آماده ثبت سفارشات شما است.

سفارش آنلاین


قالیشویی گل ابریشم با سرویس دهی به سراسر تهران با ناوگان حمل و نقل مسقف و ایمن. همین حالا با ثبت سفارش آنلاین، از امکان حمل و نقل رایگان بهره مند شوید.

دیدگاه ها غیرفعال است