فرش‌ها، یکی از مهم‌ترین وسایل منزل ما هستند و اگر می‌خواهیم همیشه آن‌ها با طراوت و زیبا باشند، باید به شیوه صحیحی با آن‌ها رفتار کنیم. گاهی اوقات شما ممکن است قصد تغییر چینش دکوراسیون منزل خودتان را داشته باشید. بنابراین تصمیم می‌گیرید که فرش‌ها را جمع کرده و یک گوشه قرار دهید، تغییرات لازم را انجام دهید و مجدداً فرش‌ها را کف اتاق پهن کنید. یا وقتی به عید نوروز نزدیک می‌شویم، ممکن است بخواهید کف منزلتان را بخارشویی کرده و آن را برق بیندازید. فرقی نمی‌کند برای چه منظوری، اگر شما می‌خواهید فرش منزلتان را حتی برای چندین ساعت جمع کنید، باید روش صحیح جمع کردن فرش را بلد باشید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. همین قضیه در مورد موکت هم صدق می‌کند. با رعایت این اصول و قواعد، شما به سالم ماندن و افزایش طول عمر فرش و موکت خود کمک خواهید کرد.

جمع کردن فرش و موکت به صورت دائمی و موقتی

ترمیم فرش‌ها، به ویژه فرش‌های دستبافت می‌تواند هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. در نتیجه اگر می‌خواهید فرش و موکت خود را به صورت دائمی و موقتی جمع کنید، به طور مثال برای مدتی آن را در انباری بگذارید و یا در گوشه‌ای از سالن پذیرایی بگذارید تا بعد از تمیز کردن منزل مجدداً آن را پهن کنید، باید روش صحیح جمع کردن فرش را بلد باشید. شما می‌توانید به دو روش آن‌ها را تا کرده یا لوله کنید.

برای تا کردن فرش ابتدا آن را پشت و رو کنید و به صورت کامل روی زمین پهن کنید. سپس فرش را به شکل طول، از یکی از لبه‌های سمت راست یا چپ به اندازه یک سوم تا بزنید. سپس لبه دیگر را به گونه‌ای تا کنید که یک سوم دیگر فرش روی قسمت تا خورده قرار بگیرد و فرش به شکل مستطیل درآید. جهت خواب فرش را پیدا کنید و حالا برخلاف خواب آن، یک سوم فرش را از عرض تا بزنید. حالا باید پشت قسمت تا خورده با زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید. با ادامه این کار می‌توانید مستطیل فرش را کوچک‌تر کنید. سپس شما می‌توانید فرش را با یک طناب ببندید.

چرخاندن قالی هر ۶ ماه

یک قالی فقط این کاربرد را ندارد که شما مبل‌هایتان را روی آن بگذارید، بنشینید و روی آن راه بروید. قالی‌ها، زینت بخش هر منزلی هستند و محافظت از آن‌ها با توجه به اینکه یکی از پر استفاده‌ترین وسایل منزل هستند، بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید قالی شما همیشه سالم و تمیز باقی بماند و دچار هیچ مشکلی نشود …

یک روش صحیح جمع کردن فرش و موکت هم لوله کردن آن‌ها است. در هنگام لوله کردن فرش، مطمئن شوید که لایه‌ها خیلی با یکدیگر فشرده نباشند. شما می‌توانید در بین لایه‌های لوله شده فرش از نفتالین استفاده کنید تا جلوی فشرده شدن را بگیرید. همچنین بعد از آنکه فرش را لوله کردید،‌ حتماً با یک کاور مخصوص فرش، یک پارچه تمیز و یا سلفون آن را بپوشانید تا گرد و خاک و آلودگی‌ها به آن نفوذ نکند. البته توصیه ما به شما استفاده از پارچه برای پوشاندن فرش است؛‌ زیرا کاورهای پلاستیکی باعث ایجاد رطوبت در فرش شده و در طولانی مدت می‌توانند باعث رشد قارچ در تار و پود فرش شما شوند. توصیه می‌کنیم اگر برای مدت طولانی قصد دارید فرش خود را جمع کنید، هر از گاهی به آن سر بزنید، رول را باز کرده و اجازه دهید فرش نفس تازه‌ای بگیرد.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است