اهمیت نظافت اطراف شومینه و بخاری

نظافت منزل، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت دهید. تمیز و مرتب نگه داشتن منزل نه تنها آسایش و آرامش اعضای خانواده شما را به همراه دارد، بلکه می‌تواند بهداشت عمومی و سلامت شما را هم بهبود ببخشد. در زمستان چون تمام درها و پنجره‌ها بسته است و اعضای خانواده زمان بیشتری را در منزل می‌گذرانند، نظافت مهم‌تر از سایر فصول سال است.

نظافت در زمستان شامل تمام بخش‌های منظل می‌شود. البته برای نظافت هر بخشی از خانه باید اصول و قواعدی را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین نحو منزلتان را تمیز کنید. به عنوان مثال چون تمام راه‌های ورود و خروج هوای منزل بسته است، آشپزخانه بیشتر مستعد چرب و کثیف شدن است و باید اهمیت ویژه‌ای به تمیز کردن آن داد. اما یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های منزل برای نظافت در فصول سرد سال، اطراف وسایل گرمایشی شما مانند شومینه و بخاری است. بسیاری از شهروندان در فصل زمستان از شومینه یا بخاری برای گرم کردن منزل خود استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانید نظافت اطراف شومینه یا بخاری در فصل زمستان که گرم‌ترین محیط‌های خانه است، چقدر اهمیت دارد؟

خشک کردن فرش هایی که خیس شده اند

خیس بودن فرش می‌تواند باعث نابودی آن شود. هرگونه خیسی می‌تواند وارد الیاف فرش زیبای شما شده و سرسختانه برای ماندن در آن مقاومت کند.. بنابراین اگر فرش‌تان را دوست دارید نباید آن را خیس رها کنید. خیسی تار و پود فرش می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی در آن‌ها شده و در نهایت فرش را نابود کند …

 

اطراف شومینه و بخاری ؛ محیط محبوب رشد قارچ‌ها

اولین کاری که در فصل زمستان باید انجام دهید، سرویس شومینه و بخاری و دودکش آن‌ها پیش از راه اندازی است. باید مطمئن باشید که دودکش آن‌ها کاملاً عاری از آلودگی است، زیرا بسته بودن آن‌ها می‌تواند دودها و آلودگی‌ها را به داخل منزل شما بیاورد. علاوه بر این، اطراف شومینه یا بخاری خود را نیز باید به صورت مرتب نظافت کنید.

در فصل زمستان و پاییز، به علت بسته بودن در و پنجره‌ها، گرد و غبار و کپک بیشتر از هر زمان دیگری در محیط باقی می‌مانند و می‌توانند منجر به بیمار شدن ما شوند. بنابراین با فرا رسیدن فصل سرما، وظیفه شما برای نظافت منزل بیشتر از گذشته خواهد بود و باید اهمیت بیشتری به آن بدهید. این زمان، بهترین موقع تمیز کردن اساسی منزل شما است.

برخی باکتری‌ها و قارچ‌ها به دمای بالا علاقه‌مند هستند و وقتی که نظافت اطراف شومینه و بخاری خود را جدی نگیرید، آن‌ها نهایت استفاده را کرده و در آنجا به رشد و تکثیر می‌پردازند. علاوه بر این در برخی مناطق این کثیفی می‌تواند حتی باعث رشد بیدها و سوسک‌های ریز هم شود که به شدت برای سلامت شما و خانواده‌تان مضر هستند. همچنین عرق کردن فرش و وسایلی که در مجاورت وسایل گرمایشی قرار دارند، می‌توانند محیط ایده‌آلی را برای رشد باکتری‌ها به وجود آورند. رطوبت، محیطی ایده‌آل برای موجودات زنده از جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها است. باکتری‌ها محیط‌هایی مرطوب و گرم را برای زندگی ترجیح می‌دهند و رشد و تکثیر آن‌ها، می‌تواند شرایط خطرناکی را برای اعضای خانواده شما به وجود آورد.

کفپوش منزل شما، چه فرش و چه موکت، بهشت باکتری‌ها است. آن‌ها به زیر تار و پود فرش شما می‌روند،‌ تکثیر می‌شوند و به بدن شما انتقال پیدا می‌کنند. به همین منظور فرشی که در مجاورت وسایل گرمایشی وجود دارد را هر ماه با شامپو فرش تمیز کنید و حداقل هر ۳ ماه آن را به صورت کامل بشویید.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است