برای پاک کردن لکه خون از سطح فرش ، بهترین راه حل خانگی استفاده از محلول آب سرد و شامپو فرش است . البته باید چندین بار به وسیله دستمال نخی روی لکه را تمیز کنید تا نتیجه دلخواه حاصل گردد . می توانید مقدار کمی سرکه سفید نیز به آن اضافه کنید تا قدرت پاک کنندگی بیشتری بگیرد .

پاک کردن برخی از لکه ها از جمله خون کار بسیار دشواری است و هرچقدر لکه بیشتر بر روی فرش بماند مقاوم تر می‌شود و حتی شاید به جایی می رسد که لکه دیگر پاک نمی شود، اگر فرش شما آلوده به لکه خون شد می توانید از یک پارچه تمیز و سفید خشک روی لکه استفاده کنید. توجه داشته باشید که پارچه را به سمت خارج از لکه خون بکشید. استفاده نادرست از پارچه در نوع جهت لکه باعث بدتر شدن آن می شود، این عمل باعث می شود که لکه خون بزرگتر شود و روی سطح وسیع تری از فرش را بگیرد.

پاک کردن لکه ادرار از سطح فرش

با توجه به اینکه برای کدام قسمت از منزل فرش انتخاب می کنید ، به این فکر کنید که فرش مورد نظرتان چه مقدار دوام و پایداری نیاز دارد . مثلا در نقاط کم تردد مثل اتاق خواب ها ، سالن غذاخوری و اتاق نشیمن نیازی به فرش خیلی مقاوم و متراکم نیست . بالعکس در پذیرایی ، راهروها و آشپزخانه باید از فرش های با کیفیت و با تراکم بالا استفاده کرد .

پاک کردن لکه خون خشک شده از سطح فرش

برای پاک کردن لکه خون‌های خشک شده از سطح فرش ابتدا مقداری ترد کننده گوشت (بدون طعم) را با آب سرد مخلوط کنید و سپس ترکیبی که ساختید را روی لکه مورد نظر بریزید. فرصت بدهید تا مخلوط مورد نظر حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی فرش بماند.

ترد کننده گوشت ، پروتئین موجود در گوشت را شکسته و شستشو را آسان میکند. اگر لکه خون هنوز خیس می باشد، کمی نمک یا شکر مرطوب به روی لکه خون بریزید و با خیال راحت و بدون عجله اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن به راحتی با یک برس محل مورد نظر را می توانید تمیز کنید. استفاده از صابون رختشویی و با مایع ظرفشویی هم می تواند برای پاک کردن لکه خون از روی فرش مفید باشد.

می توانید از جوش شیرین و یا سرکه هم برای از بین بردن لکه خون استفاده کنید. به این صورت که پارچه خود را به کمی سرکه سفید بدون بو آغشته کنید و روی فرش بکشید. در این زمان اگر کمی نمک هم روی لکه بپاشید تاثیر آن دو برابر می شود. توجه کنید که از مقدار زیادی سرکه استفاده نکنید و فقط پارچه تمیز خود را به آن آغشته کنید. و روی لکه بکشید تا لکه از بین برود. و این عمل را به آرامی و با حوصله آن قدر تکرار کنید که لکه پاک شود.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است