فرش‌های دستبافتی که با مواد طبیعی و اورگانیکی مانند پنبه و پشم ساخته می‌شوند، می‌توانند سلامت شما و خانواده‌تان را تضمین کنند. اما فرش‌های ماشینی که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند چطور؟ آیا مواد شیمیایی به کار رفته در آن‌ها باعث آسیب رساندن به بدن ما می‌شود؟

اگر بخواهیم فرش ماشینی و دستبافت را با یکدیگر مقایسه کنیم، به نکات قابل توجهی دست پیدا می‌کنیم. همین مزایت‌های فراوان است که باعث اختلاف قیمت قابل توجه فرش‌های دستبافت با انواع ماشینی آن شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت فرش‌های دستبافت، نخ و مواد اولیه به کار رفته در آن است. در این فرش‌ها از مواد اولیه طبیعی مانند پشم، پنبه و ابریشم استفاده می‌شود. این مواد اورگانیک نه تنها برای سلامت انسان مضر نیستند،‌ بلکه بسیار سودمند نیز هستند و همچنین هیچ آسیبی را به محیط زیست وارد نخواهند کرد. اما در فرش‌های ماشینی، از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود که با فرآیند شیمیایی به دست آمده‌اند.

در تهیه فرش‌های ماشینی، از مواد شیمیایی همچون اورتان، پی‌وی‌سی، وینیل یا لاتکس، رنگ مصنوعی، مواد ضد میکروب، اسپری آنتی استاتیک و روغن‌های سنتتیک نفتی نظیر پلی‌پروپیلن و نایلون استفاده می‌شود. سه نوع نخ در تولید فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود که خود آن‌ها از الیافت مصنوعی ساخت شده‌اند و مواد شیمیایی محسوب می‌شوند. این نخ‌ها عبارتند از:

• نخ تار: این نخ مقاومت و استحکام فرش در جهت طول فرش را بر عهده دارد. • نخ خاب: این نخ، وظیفه پوشاندن کل سطح فرش را بر عهده دارد و باید مقاومت بالایی در برابر برگشت‌پذیری و پاخور داشته باشد. • نخ پود: وظیفه این نخ نگهداری و مواظبت از نخ خاب و استحکام بخشی در جهت عرض فرض است. از مهم‌ترین الیاف‌های مصنوعی که در فرش‌ها به کار می‌روند نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: • الیاف پلی استر: پلی استر، یکی از مهم‌ترین الیافی مصنوعی در صنعت فرش ماشینی با مقاومت در برابر هیدرولیز است. این الیاف از ترکیب شیمیایی پلی اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک تولید می‌شود. • الیاف اکریلیت: یکی دیگر از پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی که در تولید فرش به کار گرفته می‌شود، الیافغ اکریلیت نام دارد. این الیاف حاصل ترکیب پلیمریزاسیون اکریلو نیتریل با ونیل سیانید است.

تاثیرات سیگار بر فرش و سلامت

دخانیات به هر شکل و در هر نوعی تاثیرات بسیار مضر و مخربی بر سلامت انسان ها و سایر لوازم و تجهیزات در زندگی انسان ها خواهد گذاشت. تحقیقات و بررسی های فراوانی در جهت تاثیراتی که سیگار می تواند بر روی سلامت خود شخص، اطرافیان و سایر لوازم اطراف آن بگذارد، انجام شده است. سیگار و دخانیات علاوه …

تمام مواد شیمیایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. وقتی انسان در معرض این مواد قرار می‌گیرد، ممکن است بدن با واکنش‌های مختلفی مواجه شود. برخی از این واکنش‌ها طی سال‌ها در قالب مشکلات تنفسی و آلرژیک رخ می‌دهند. اما برخی دیگر هم در کوتاه مدت بروز می‌کنند. و در هر دو مورد، شاید هیچگاه نتوانید تشخیص دهید که مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده برای بدن شما مواد شیمیایی فرش و موکت است. به طور مثال ممکن است در برخی از فرش‌های ماشینی بی‌کیفیت از مواد سرطان زایی به نام پی دیکلوربنزن استفاده شده باشد. این مورد بیشتر در فرش‌های ارزان قیمت یافت می‌شود. پی دیکلوربنزن می‌تواند به سیستم عصبی شما آسیب زده و منجر به بروز مشکلات تنفسی در شما شود. یکی دیگر از مواد شیمیایی خطرناک فرش‌ها پی سی نام دارد. این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای چشم و مجاری تنفسی شما شود. بنابراین هنگام خرید یک فرش ماشینی حتماً از فروشنده بخواهید فرشی را به شما پیشنهاد کند که در تولید آن کمتر از مواد شیمیایی خطرناک استفاده شده باشد.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است