فرش دستبافت از هنرهای قدیمی ایرانیان است که در سطح جهان هم پرطرفدار است. نگهداری از فرش دستبافت ایرانی نیازمند رعایت اصول و قواعد خاصی است که باید به دقت رعایت شود. مهم‌ترین قاعده برای نگهداری از کیفیت فرش دستبافت ایرانی، شیوه صحیح شستشوی آن است. زیرا شستشوی نادرست موجب رنگ پس دادن قالی و کم شدن ارزش آن می‌شود.

با توجه به اهمیت استفاده از شوینده مناسب و رعایت بهترین شیوه شستشو قالی ایرانی در این مطلب قصد داریم راهنمای کامل درباره قواعد شستشوی فرش ایرانی و دلایل رنگ پس دادن آن در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دلایل رنگ پس دادن قالی چیست؟

حتما می‌دانید شستشوی فرش دستبافت ایرانی در خانه امکان‌پذیر نیست و موجب کم شدن ارزش فرش می‌شود. همچنین باید در انتخاب قالیشویی هم دقت کنید. زیرا عوامل متعددی بر حفظ کیفیت فرش بعد از شستشو تاثیرگذار هستند.

به طور مثال اگر فرش دستبافت ایرانی را در خانه بشویید، به دلیل اینکه نمی‌توانید قبل از آبکشی آب آن را به‌طور کامل خارج کنید، آب داخل الیاف آن باقی می‌ماند و رنگ قسمت‌های تیره و روشن با هم ترکیب می‌شود یا اصطلاحا موجب رنگ پس دادن قالی می‌شود.

در واقع به دلیل اینکه الیاف فرش دستبافت، طبیعی هستند و از پشم بافته شده‌اند، با خیس شدن رنگ پس می‌دهند و باید قواعد شستشو به دقت رعایت شود.

پاک کردن لکه جوهر از سطح فرش

پاک کردن لکه جوهر از سطح فرش در تمام خانه‌ها حداقل یک نفر وجود دارد که یا محصل است یا با لوازم تحریر و نوشتاری کار می کند. این لوازم …

استفاده از شوینده نامناسب

دومین عاملی که باعث رنگ پس دادن قالی می‌شود، استفاده از شوینده بی‌کیفیت و نامرغوب است. شوینده‌ای که برای لکه‌برداری و شستن فرش دستبافت ایرانی استفاده می‌شود باید مرغوب و باکیفیت باشد تا رنگ الیاف فرش را از بین نبرد و موجب ترکیب آن‌ها با هم نشود.

لازم است بدانید قالیشویی‌های معتبر برای شستن فرش از شوینده‌های مرغوب و باکیفیت استفاده می‌کنند تا کیفیت فرش بعد از شستشو از بین نرود.

شستشو با آب سرد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حفظ کیفیت فرش تاثیرگذار است و از رنگ پس دادن قالی جلوگیری می‌کند، دمای آب است. اگر فرش را با آب گرم بشویید یا آبکشی کنید، باید منتظر رنگ پس دادن آن باشید. زیرا الیاف طبیعی در اثر تماس با آب گرم، رنگ پس می‌دهند و ظاهر فرش را خراب می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای محافظت از الیاف فرش ایرانی حتما از آب سرد برای شستن آن استفاده کنید.

خشک کردن فرش دور از نور مستقیم آفتاب

یکی دیگر از عواملی که باعث رنگ پس دادن فرش می‌شود، پهن کردن آن در مقابل نور مستقیم آفتاب است. نور مستقیم آفتاب علاوه بر اینکه باعث ترکیب رنگ الیاف فرش می‌شود، موجب سفید شدن رنگ آن‌ها هم می‌شود. بنابراین باید فرش را بعد از شستشو در سایه پهن کنید تا خراب نشود. در صورتی که فضای کافی در اختیار ندارید و مجبور هستید فرش را در مقابل آفتاب پهن کنید، حتما پارچه یا پتویی روی فرش بکشید تا از زیبایی ظاهری آن محافظت کنید.

رنگ پس دادن قالی - گل ابریشم

اقدامات ضروری برای جلوگیری از رنگ پس دادن قالی

اگر می‌خواهید فرش‌های دستبافت سالم بمانند و بعد از شستشو رنگ پس ندهند، هیچوقت در منزل اقدام به شستن فرش نکنید. زیرا برای شستشوی فرش در منزل تجهیزات کافی و مهارت‌های لازم را ندارید و همین امر موجب کم شدن ارزش آن می‌شود.

در انتخاب قالیشویی برای شستن فرش دقت کنید؛ زیرا قالیشویی معتبر از شوینده درجه‌یک برای شستن فرش‌ها استفاده می‌کند و اصول و قواعد خاصی را برای شستشو و خشک کردن فرش‌ها استفاده می‌کند تا مشتریان بعد از تحویل فرش از خدمات قالیشویی رضایت داشته باشند.

رنگ پس دادن قالی - گل ابریشم

سپردن فرش به یک قالیشویی معتبر

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ کیفیت فرش دستبافت بعد از لکه‌برداری و شستشو پیدا کردن یک قالیشویی معتبر است. اگر ساکن تهران هستید پیشنهاد می‌کنیم فرش‌های منزل خود را به قالیشویی گل ابریشم بسپارید. قالیشویی گل ابریشم مجهز به دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته است و کارکنان ماهر و باتجربه‌ای دارد که بدون سهل‌انگاری فرش‌ها را لکه‌برداری و تمیز می‌کنند و به شما تحویل می‌دهند.

خدمات قالیشویی گل ابریشم متنوع است و علاوه بر شستشوی فرش و موکت، شامل موارد زیر است.

  • خشکشویی تشک خوشخواب تک نفره و دو نفره
  • خشکشویی مبلمان و صندلی ناهارخوری
  • رفو و ترمیم فرش‌های کهنه و آسیب‌دیده یا سوخته

برای ثبت سفارشات در قالیشویی گل ابریشم می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۹۴ تماس بگیرید.

سفارش آنلاین


قالیشویی گل ابریشم با سرویس دهی به سراسر تهران با ناوگان حمل و نقل مسقف و ایمن. همین حالا با ثبت سفارش آنلاین، از امکان حمل و نقل رایگان بهره مند شوید.

دیدگاه ها غیرفعال است