اصول انتخاب صحیح فرش در دکوراسیون منزل

فرش، یکی از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون خانه‌های ایرانی است. به خصوص فرش‌های دستباف که خواستگاه آن‌ها کشور ما است و می‌توانند با نقش و نگاری که دارند، به منازل ما سبک خاصی ببخشند. فرش‌ها دارای تنوع بسیاری هستند. شاید این تنوع به جهت گستردگی انتخاب خوب باشد،‌ ولی گاهی هم می‌تواند باعث سردرگمی خریداران در انتخاب صحیح فرش در دکوراسیون منزل آن‌ها شود. هر فرشی، هرچقدر هم که زیبا و خاص باشد، برای هر دکوراسیونی مناسب نیست. شما باید فرش‌تان را نسبت به دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید و برای آن برنامه داشته باشید. همچنین فرشی که برای اتاق نشیمن منزل خود انتخاب می‌کنید، از فرش اتاق خواب یا فرش زیر میز ناهارخوری شما متفاوت است.

اندازه فرش

اولین موردی که در انتخاب صحیح فرش در دکوراسیون منزل مهم است، اندازه آن خواهد بود. یکی از اشتباهات رایج مشتریان انتخاب یک قالیچه کوچک برای قرار دادن آن بین مبل‌ها و کاناپه‌ها است. شما باید طوری اندازه فرش خود را انتخاب کنید که فرش حداقل به زیر پایه‌های جلویی مبلا برسد تا وقتی روی مبل می‌نشینید، پایتان روی فرش قرار بگیرد. فرشی که برای زیر میز ناهارخوری انتخاب می‌کنید باید به قدری بزرگ باشد که تمام پایه‌های میز و پایه‌های صندلی را پوشش دهد. حتی وقتی صندلی را عقب می‌کشید هم باید تمام پایه‌ها هنوز روی فرش قرار داشته باشند. برای فرش اتاق خوابتان هم می‌توانید فرشی را انتخاب کنید که فقط دور تخت شما از هر طرف تا حداقل نیم متر ادامه پیدا کند یا آنکه کل اتاق را پوشش دهد و ۳۰ سانتی‌متر از دیوارهای چهار طرف فاصله داشته باشد.

فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن

انسان در ابتدا فرش را برای حفظ جانش از سرما، رطوبت و جانوران زیر خاکی ابتداء کرد. اولین فرش‌ها با برگ نخل ایجاد شدند و سپس انسان از نی و حصیر برای ساخت رواندازهایی روی ….

طرح فرش

فرش‌ها طرح‌های متنوعی دارند و همین باعث سخت شدن انتخاب مناسب‌ترین فرش در دکوراسیون منزل می‌شود. شما باید طرحی را برای فرش خود انتخاب کنید که با دکوراسیون شما سازگار باشد. اگر از سبک مدرن برای وسایل منزل خود استفاده می‌کنید، باید فرشی با طرح ساده‌تر در مقایسه با فرش‌های کلاسیک را انتخاب کنید. اگر هم دکوراسیون منزل شما با سبک کلاسیک چیده شده است، می‌توانید از طرح‌های کلاسیک و سنتی که نقش‌های ریزتر و شلوغ‌تری دارند استفاده کنید. البته که باید در انتخاب طرح فرش خود به فضای اتاق مد نظر نیز توجه کنید. اگر فضای اتاق شما کوچک است، باید از طرح‌های بزرگ استفاده کنید. فرش‌هایی با نقش ریز و شلوغ باعث کوچک‌تر جلوه کردن اتاق می‌شود.

رنگ فرش

مورد بعدی رنگ فرش است. برای فضاهای کوچک‌تر از فرش‌هایی با رنگ خنثی و روشن‌تر مانند بژ، خاکستری و سفید استفاده کنید. برای اتاق‌های بزرگ هم می‌توانید از رنگ‌های گرم و نشاط‌بخش استفاده کنید تا فضا خالی به نظر نرسد.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است