مغایرت رنگ در فرش

تغییر رنگ فرش یکی از مشکلاتی است که بر اثر استفاده ناصحیح از فرش‌ها با آن مواجه می‌شویم. و فرشی که در رنگ خودش تغییری بدهد،‌ دیگر ارزش سابق را ندارد. بنابراین هنگام خرید یک فرش باید مغایرت رنگ در فرش را بررسی کنید، زیرا اگر رنگ در نقاطی از فرش تیره و روشن‌تر باشد، می‌تواند در مبلغ نهایی آن مؤثر باشد.

اما چه دلایلی باعث تغییر پیدا کردن فرش می‌شود؟

اگر فرش‌ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشند، رنگ‌پریدگی روی آن‌ها به وجود خواهد آمد. به همین خاطر است که شما باید در فصل تابستان و بهار که آفتاب تیزتر است، از پرده‌های ضخیم استفاده کنید تا جلوی شدت نور خورشید را بگیرید. شستشوی نامناسب هم می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که باعث تغییر رنگ فرش می‌شود. فرش‌های ماشینی به خاطر تار و پودی که دارند، با شستشوی مداوم نرمی خود را از دست می‌دهند.

دوام فرش در نقاط مختلف منزل

انتخاب پوشش مناسب برای کف منزل و افزایش دوام آن،یکی از کلیدی ترین نکات برای داشتن خانه ای زیبا به شمار می رود؛اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که اکثر تایم استراحت خود را در خانه می گذرانید با انتخاب…

باید مراقب چه مغایرت‌هایی در رنگ فرش بود؟

زمانی که می‌خواهید یک فرش (چه نو و چه دست دوم) را تهیه کنید، باید مواردی را بررسی کنید تا از صحت و سلامت فرش مورد نظر مطمئن شوید. اگر فرش دست دومی که قصد تهیه آن را دارید به رنگ خاکستری تغییر رنگ داده است، این به خاطر پاخوردگی زیاد آن و گرد و غباری است که برای مدت زیادی روی آن نشسته و به خورد فرش رفته است. این نشان می‌دهد مراقبت خوبی از فرش صورت نگرفته است.

اما چگونه باید رنگ پریدگی فرش را تشخیص داد؟

برای تشخیص رنگ پریدگی فرش شما باید در وسط فرش بایستید، سپس به دو طرف فرش نگاه کنید. باید در ذهن خود فرش را به دو نیمه مساوی تقسیم کنید و سر گل‌های هر دو طرف فرش را با یکدیگر مقایسه کنید.

شما همچنین باید فرش را کف یک محیط مناسب پهن کنید و بعد از تابیدن نور طبیعی خورشید، نقاط مختلف آن را از زوایای متفاوتی با دقت بررسی کنید. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره‌تر از رنگش در جهت دیگر است؛ بنابراین خطوط طرح در جهت دیگر بهتر دیده می‌شوند. رنگ فرش نیز باید در کل سطح آن یکنواخت باشد و فاقد هرگونه دو رنگی باشد. هرگونه مغایرت در رنگ فرش می‌تواند از ارزش آن فرش بکاهد.

اما در خرید فرش دست دوم باید  به موارد دیگری از جمله ضعیف بودن چله فرش، بیدخوردگی آن، ریشه‌های تغییر رنگ پیدا کرده و کهنگی بیش از حد فرش نیز توجه کرد.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است