برای سلامت قالی خود آن را هر ۶ ماه جابجا کنید

یک قالی فقط این کاربرد را ندارد که شما مبل‌هایتان را روی آن بگذارید، بنشینید و روی آن راه بروید. قالی‌ها، زینت بخش هر منزلی هستند و محافظت از آن‌ها با توجه به اینکه یکی از پر استفاده‌ترین وسایل منزل هستند، بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید قالی شما همیشه سالم و تمیز باقی بماند و دچار هیچ مشکلی نشود، باید در نگهداری از آن وسواس به خرج دهید. اما چگونه؟

سلامت قالی را با این نکات تضمین کنید

برای حفظ سلامت قالی اولین نکته پهن کردن اصولی آن است. شما باید قالی را به گونه‌ای در سالن پذیرایی خود پهن کنید که دو پایه مبل روی آن قرار بگیرد و دو پایه پشتی روی زمین باشند. البته اگر سالن شما بزرگ است، هر چهار پایه مبل هم می‌توانند روی زمین باشند. اما آیا می‌دانستید اگر بیش از حد پایه‌های مبل روی فرش شما بدون حرکت بماند می‌تواند باعث له شدن تار و پودهای آن ناحیه از قالی شود؟ و مجدداً به حالت اولیه درآوردن آن نواحی کار بسیار دشواری است. شما برای آنکه قالی‌تان سالم بماند، باید هر از چند گاهی فرش را جابجا کنید و در جهت متفاوتی پهن کنید.

توصیه می‌شود این کار را حداقل هر ۶ ماه یکبار و سالی یک بار انجام دهید. با این کار شما اجازه می‌دهید تار و پود ناحیه‌هایی که روی آن‌ها پایه مبل‌ها قرار دارند نفس تازه‌ای بکشند و قد بلند کنند. با این کار جلوی فرسایش نقطه‌ای قالی‌تان را می‌گیرد. اما یکی دیگر از دلایل چرخاندن قالی‌ها هر ۶ ماه، تابیدن نور خورشیدن به آن است. اگر قالی را در اتاقی پهن کرده‌اید که نور خورشید از پنجره به آن می‌تابد، حتماً باید حداقل ۶ ماه یک بار آن را بچرانید و در جهت مختلفی پهن کنید تا نور خورشید به طور یکسان به تمام جهت‌های آن تابیده باشد. این کار هم می‌تواند باعث جلوگیری از فرسایش نقطه‌ای قالی شما شود.

دوام فرش در نقاط مختلف منزل

با توجه به اینکه برای کدام قسمت از منزل فرش انتخاب می کنید ، به این فکر کنید که فرش مورد نظرتان چه مقدار دوام و پایداری نیاز دارد . مثلا در نقاط کم تردد مثل اتاق خواب ها ، سالن غذاخوری و اتاق نشیمن نیازی به فرش خیلی مقاوم و متراکم نیست . بالعکس در پذیرایی ، راهروها و آشپزخانه باید از فرش های با کیفیت و با تراکم بالا استفاده کرد .

شما باید جلوی جمع شدن قالی را هم بگیرید. اگر هنگام جابجا کردن و تکان دادن، قسمتی از قالی به صورت کج قرار گرفته باشد، باعث خراب شدن تار و پود آن ناحیه شده و از زیبایی آن می‌کاهد. همچنین برای جلوگیری از جمع شدن فرش می‌توانید از پدهای فرش هم استفاده کنید.

همچنین اگر قصد دارید فرش را از اتاقی به اتاق دیگری حمل کنید، حتماً ابتدا آن را لوله کنید، سپس با خود حمل کنید. اگر قالی‌تان را تا کنید، به بخش‌هایی از آن فشار وارد خواهد شد و در نتیجه آن آسیب دیده و می‌تواند حتی پاره شود. همچنین اگر می‌خواهید برای مدتی قالی را به صورت لوله شده نگهداری کنید، حتماً از شرایط آب و هوایی جایی که در آن قالی نگهداری می‌شود مطلع شوید. به طور مثال نور خورشید نباید دائماً به یک سمت فرش بتابد. این کار باعث می‌شود وقتی قالی را پس از مدتی از زیرزمین منزل خود برمی‌دارید و کف اتاق خود پهن می‌کنید، بین بخش‌های مختلف آن متوجه تفاوت‌هایی شوید.

هنر مراقبت کردن و سالم نگه داشن یک قالی از آن کسی است که با فرآیند تهیه آن‌ها آشنایی داشته باشد. این کار باعث می‌شود اطلاعات خوبی را از قالی‌ها به دست بیاورد و در نتیجه قالی شما برای سالیان سال تمیز و زیبا بماند.

تهیه و تالیف :  کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است