همه می‌دانند که جارو کشیدن فرش باعث می‌شود گرد و خاک و آلودگی از روی آن برود. اما آیا با طریقه صحیح و اصولی این کار نیز آشنا هستید؟ اگر می‌خواهید فرش‌های خود را به بهترین شکل ممکن جارو بزنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

برای جارو زدن اصولی، اول از همه باید جاروی مناسبی داشته باشید. جاروهای مختلفی در بازار وجود دارد. از جاروهای برقی گرفته تا جاروهای شارژی و جاروهای دستی که در طرح‌ها و مدل‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. این نکته مهم است که همه جاروها یکسان با یکدیگر ساخته نشده‌اند. بنابراین شما باید از جارویی استفاده کنید که برای فرش‌تان مناسب است.
برای جارو کشیدن به قدر کافی زمان بگذارید:
اگر می خواهید جارو کشیدن شما به حد کافی مثمر ثمر واقع شود باید سری جارو برقی را به آرامی و بدون عجله روی فرش جلو و عقب ببرید،تنها در این صورت است که مکش جارو میتواند تمام ذرات گرد و غبار را از میان الیاف فرش جدا کرده و از آن خارج کند.

اکثر جاروبرقی‌ها دارای یک سری برسی گردان هستند. وقتی قدرت مکندگی جارو را روی حداکثر می‌گذارید و این سری برسی را روی جارو قرار می‌دهید، هر گرد و خاکی که در عمق فرش باشد را به بیرون میکشند. شاید این قابلیت برای برخی فرش‌ها که بافت مستحکمی دارند مفید باشد، اما می‌تواند به برخی فرش‌ها آسیب بزند. اگر فرشی با بافت گره‌ای دارید، این برس می‌تواند الیاف آن را شل کرده و باعث موج دار دیده شدن گره‌های فرش شوند. همچنین اگر یکی از نخ‌های گره‌ها شل شده باشد، می‌تواند به برس گیر کرده و با نیرویی که جاروبرقی وارد می‌کند، باعث شود چند ردیف از نخ‌ها از جای خود خارج شوند و فرش شما خط بیفتد. این برس‌ها قاتل فرش‌هایی با الیاف طبیعی مانند پشم هستند.

طریقه صحیح جارو زدن

پیش از آغاز جارو زدن، روی فرش را بررسی کنید تا شیء بزرگی مانند تکه‌های کوچک یک پازل یا اسباب بازی روی فرش جا نمانده باشد. و یا آنکه ممکن است لیوان آب نیمه خالی روی فرش قرار داشته باشد که به صورت تصادفی به آن برخورد کرده و فرش را خیس کند. هرگز در جارو زدن عجله نکنید. شما باید به آرامی سری جارو را به عقب و جلو ببرید تا بتواند بدون آنکه آسیبی به بافت فرش بزند، آلودگی‌ها را از آن بزداید.

فاصله هر مرتبه جارو زدن کاملاً به میزان استفاده و رفت و آمدی که روی فرش دارید بستگی دارد. برای خانه‌های پر رفت و آمد یا خانه‌هایی که حیوانات خانگی در آن حضور دارند، توصیه می‌شود در هفته دو یا سه بار جارو کشیده شود. این باعث می‌شود مواد حساسیت‌زایی نظیر موی حیوانات از بین الیاف فرش بیرون آمده تا دچار بیماری شما نشود. اما اگر فرش در محیط کم رفت و آمدی قرار دارد، هفته‌ای یک مرتبه جارو کشیدن حداقل فاصله ممکن برای این کار است.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است