هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی اهمیت نظافت فرش می باشد.بسیاری از افراد تنها در صورت لزوم یا زمانی که لکه ها و آلودگی های فرشمان نمایان شده باشد به نظافت آن ها می پردازند،درصورتی که نظافت فرش ها حداقل به صورت هفته ای یکبار، امری ضروری و انکار ناپذیری به شمار می رود؛چراکه با انجام نظافت فرش ها به صورت هفتگی از فرسایش فرش،آسیب زدن حشرات و ایجاد باکتری و قارچ در فرش به صورت قابل ملاحظه ای جلوگیری به عمل آمده و حفظ شکل ظاهری و فرم فرش و افزایش عمر مفید فرش را به دنبال خواهد داشت. همانطور که گفته شد برای در امان ماندن موکت ها و فرش ها از حشرات،قارچ ها و… حداقل هر هفته باید فرش و موکت ها را تمیز کرد تا مشکلات ناشی از کثیف بودن فرش ها زندگی ما را تحت تاثیر قرار ندهد.در ادامه به چرایی اهمیت نظافت فرش ها به طور دقیق تر می پردازیم.

ضرورت نظافت فرش ها ضرورت نظافت فرش ها

اهمیت نظافت فرش در چیست؟

اگر چند لحظه به لایه های عمقی و فضاهای موجود در بین تار و پود های فرش خود و آلودگی هایی که می تواند در این فضاها تجمع پیدا کنند فکر کنید قطعا مجاب به تمیز نگه داشتن فرش های خود خواهید شد؛با این وجود ما در این قسمت از مقاله به بررسی دلایل اهمیت نظافت فرش می پردازیم.

اهمیت نظافت فرش در چیست؟ اهمیت نظافت فرش در چیست؟

اصول جارو کردن منزل

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هنگام جارو کردن منزل مرتکب می شویم این است که همه جا را به یک اندازه نظافت نمی کنیم . رعایت اصل تعادل در همه چیز مهم است . در اینجا اهمیت دو چندانی یافته و موجب افزایش عمر و سلامت فرش می گردد .

۱. کاهش هزینه ها و صرفه جویی مالی

همانطور که می دانید پولی که برای خرید یک فرش پرداخت می کنید،پول کمی نیست؛بنابراین با نظافت و تمیز نگه داشتن فرش هایتان در واقع از هزینه ای که برای خرید آن پرداخت کرده اید محافظت می کنید،که در این صورت شما تا مدت ها از خرید فرش نو بی نیاز خواهید بود.با یک قیاس ساده متوجه خواهید شد که پرداخت هزینه قالیشویی به مراتب کمتر از خرید یک فرش نو خواهد بود.

۲. زیباتر به نظر رسیدن محیط خانه

تمیز نبودن فرش های خانه به تنهایی می تواند مانع از زیبا به نظر رسیدن خانه شما شود؛بنابراین لازم است فرش های خود را به صورت مرتب با استفاده از جارو برقی تمیز کنید؛با این کار به زیبایی خانه خود کمک شایانی کرده اید.البته لازم است بدانید هر چند وقت یکبار برای از بین بردن لک و چرک های قدیمی و کهنه،فرش های شما به یک تمیز کاری اساسی و عمقی نیاز خواهند داشت.

اهمیت نظافت فرش اهمیت نظافت فرش

۳. ممانعت از منتشر شدن باکتری ها و عوامل آلرژی زا

نظافت به موقع و اصولی فرش می تواند در حفظ سلامت شما و اطرافیانتان کمک بزرگی محسوب شود.میان الیاف و تار و پود های فرش مکان مناسبی برای رشد و تجمع باکتری ها و عوامل آلرژی زا به شمار می رود،که همین آلاینده های خطرناک می تواند تهدیدی برای سلامت شما و اعضای خانواده تان محسوب شود.در صورتی که یکی از اعضای در خانواده شما از آلرژی رنج می برد یا فرزند خردسالی سالی دارید و یا حتی از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید اهمیت نظافت فرش چندین برابر خواهد شد.

۴. رفع بوی نامطبوع فرش

در هر خانه ای ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند ریخته شدن آب و غذا،وجود حیوانات خانگی،رطوبت و… فرش ها بوی ناخوشایندی را به خود بگیرند که این موضوع می تواند نارضایتی و کلافگی افراد ساکن خانه را به دنبال داشته باشد؛برای رفع بوی نامطبوع فرش می توان از برخی روش های خانگی مانند استفاده از جوش شیرین،اسطوخودوس و… کمک گرفت،ولی بهترین راه حل بهبود بوی فرش ها،شستن فرش ها توسط یک قالیشویی معتبر می باشد.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است