با جای مبلمان روی فرش چه باید کرد؟

فرش‌ها علاوه بر این که همگام قدم برداشتن روی زمین احساس راحتی را برای ما ایجاد می‌کنند، زینت بخش خانه هم هستند. ما ایرانی‌ها به فرش‌ها علاقه داریم و کمتر منزل ایرانی هست که از فرش در آن استفاده نشده باشد. اما با توجه به اینکه فرش‌ها کف منزل پهن می‌شوند، می‌توان آن‌ها را پر استفاده‌ترین وسیله خانه دانست و به همین خاطر اگر فرش خود را دوست دارید و نمی‌خواهید آسیبی ببیند، باید در نگهداری از آن هم کوشا باشید. این درست است که فرش‌ها قابل ترمیم و رفوگری هستند، اما این کار هزینه زیادی را روی دست شما می‌گذارد؛ به خصوص اگر صاحب یک فرش دستبافت باشید. یکی از بیشترین اشکالاتی که ممکن است برای فرش‌ها به وجود آید، کوبیدگی است. کوبیدگی به سادگی ایجاد می‌شود، اما خیلی سخت از بین می‌رود.

کوبیدگی فرش بر اثر قرار دادن اشیاء سنگین و مبلمان

ابتدا باید دلیل کوبیدگی فرش را بررسی کنیم. ممکن است این کوبیدگی بر اثر جابجایی ساده یک وسیله به وجود آمده باشد، یا شاید هم به خاطر قرارگیری روزها و هفته‌ها پایه مبل یا یک میز روی فرش به وجود آمده است. بنابراین اولین توصیه برای جلوگیری از کوبیدگی فرش این است که به هیچ عنوان برای مدت طولانی پایه‌های مبل و میز یا هر شیء سنگین وزنی را روی فرش به حال خود رها نکنید. این کار باعث فشار آمدن به تار و پود فرش شما شده و تمام زیبایی فرش شما را از بین می‌برد.

ساده‌ترین راهکار این است که پایه مبلمان و میز خود را روی فرش نگذارید. اما اگر به هر دلیلی هم این کار را انجام دادید، حتماً از زیر زیر پایه مبلی استفاده کنید. زیر پایه مبلی جلوی فشار آمدن به تار و پود فرش را می‌گیرد. علاوه بر این تلاش کنید هر هفته کمی مبلمان خودتان را جابجا کنید تا به اصطلاح تار و پود فرش نفس تازه‌ای بکشد و از کوبیدگی آن جلوگیری شود. هرگونه مراقبت کردن از فرش در برابر آسیب‌های فیزیکی، باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.

جمع آوری فرش و موکت

فرش‌ها، یکی از مهم‌ترین وسایل منزل ما هستند و اگر می‌خواهیم همیشه آن‌ها با طراوت و زیبا باشند، باید به شیوه صحیحی با آن‌ها رفتار کنیم. گاهی اوقات شما ممکن است قصد تغییر چینش دکوراسیون منزل خودتان را داشته باشید. بنابراین تصمیم می‌گیرید که فرش‌ها را جمع کرده و یک گوشه قرار دهید…

راهکار رفع کوبیدگی فرش

اما وقتی فرش ما دچار کوبیدگی شد چه باید کرد؟ شما در اولین گام، با یک راهکار ساده می‌توانید کوبیدگی و جای مبلمان روی فرش خود را برطرف کنید. کافیست یک تکه یخ روی ناحیه‌ای از فرش که تار و پود آن خوابیده قرار دهید و چند دقیقه یخ را به حال خودش رها کنید. یخ با انتقال سرمای خود به تار و پود فرش، باعث می‌شود آن‌ها به شکل اولیه خودشان برگردند. بعد از آب شدن یک، با یک پارچه رطوبت فرش را بگیرید و کمی تار و پود را با همان پارچه شانه بزنید.

یک روش دیگر برطرف کردن کوبیدگی فرش، مرطوب کردن ناحیه کوبیده شده با آب است. اجازه دهید رطوبت به خورد فرش شما برود. سپس یک حوله روی فرش قرار دهید و با درجه پایین روی آن را اتو بکشید. با این کار کوبیدگی‌هایی که بر اثر قرار گیری اشیاء سنگین یا جای مبل روی فرش ظاهر شده‌اند، از بین خواهند رفت.

تهیه و تالیف : کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است