پد فرش چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم پد فرش را به طور خلاصه معرفی کنیم می توانیم بگوییم پد در اصطلاح به یک لایه ی حائل یا عایق میان دو چیز گفته میشود که معمولا یکی از این دو مورد جسمی سخت و مقاوم و دیگری جسمی حساس و صدمه پذیر می باشد؛در خصوص پد فرش این حائل میان فرش نرم و حساس و زمین سخت زیرین آن قرار می گیرد.پد های فرش در جنس های مختلفی اعم از فوم،پلاستیک نرم و یا الیاف پشمی تولید و روانه بازار می شوند که می بایست با توجه به جنس کف خانه،جنس مناسب را از میان انواع پد انتخاب کرد؛به عنوان مثال برای جلوگیری از لیز خوردن فرش بر روی زمین های سرامیکی،سنگی و یا حتی پارکت،پدهایی با جنس لاستیکی یا فومی، بهترین نوع پد به شمار می روند.اصلی ترین کاربرد پدهای فرش استحکام تار و پود فرش می باشد،در این مقاله سعی داریم شما را با دیگر مزایای استفاده از پد فرش آشنا کنیم.

مزایای استفاده از پد فرش چیست؟

از مهم ترین مزایای استفاده از پد فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.ایجاد نرمی و لطافت:

زمانی که از پد فرش در قسمت زیرین فرش های خود استفاده می کنید،در زمان رفت و آمد روی آن فرش یک حس لطافت و نرمی نسبت به فرش در فرد القا می شود.

۲.جلوگیری از لیز خوردن فرش بر روی کفپوش زمین زیرین آن:

استفاده از پدهای مختلف باعث می شود که فرش به راحتی با سطح زیرین خود بچسبد؛به این ترتیب از حرکت و سر خوردن فرش بر روی کفپوش تا حد امکان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

۳.عایق صدا:

یکی دیگر از مزایای استفاده از پد فرش،ایجاد یک نوع عایق صدا می باشد؛استفاده از پد فرش برای اتاق های طبقات بالا به شدت توصیه می شود،چرا که با استفاده از این ابزار می توان به میزان زیادی از انتقال صدا به طبقات زیرین جلوگیری کرد.

۴.عایق گرما:

پد های فرش با به دام انداختن گرما در محیط داخل خانه، می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از هدر رفت گرما جلوگیری کنند.

۵.عایق رطوبت:

پد فرش با ایجاد یک لایه ی حایل میان زمین و فرش از ورود نم و رطوبت به داخل فرش جلوگیری می کند.

تاثیر نور خورشید بر فرش

در تمام منازل قسمت هایی از اتاق ها هستند که با توجه به وجود پنجره به طور مستقیم در دسترس نور خورشید قرار می گیرند. به نوعی می توان گفت که یک قسمت نورگیر در برخی از اتاق ها و قسمت حال و پذیرایی وجود دارد. در تمام این قسمت ها از فرش های کوچک و بزرگ برای پوشاندن سطح آنها استفاده می کنند.

۶.محافظت از فرش در برابر گرد و غبار:

جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل فرش یکی دیگر از مزایای استفاده از پد فرش می باشد؛زمانی که شما از یک پد برای فرش خود استفاده می کنید،در واقع این پد بین زمین و فرش شما قرار میگیرد که باعث می شود فرش کمی از سطح زمین فاصله بگیرد،هین فاصله اندک باعث می شود از ورود ذرات گرد و غبار یا حتی عوامل آلرژی زا به درون فرش جلوگیری به عمل آید.از همین رو اگر یکی از اعضای خانواده شما از آلرژی رنج می برد،استفاده از پد فرش می تواند کمک بزرگی برای شما محسوب شود.

۷.افزایش طول عمر فرش:

یکی از راه های افزایش طول عمر مفید فرش ها،استفاده از پد فرش برای آن ها می باشد؛این پد ها مانند یک جاذب ضربه عمل کرده و با حفظ الیاف فرش و ممانعت از صدمه دیدن یا از بین رفتن الیاف فرش،صاف شدن و خرد شدن فرش و دیگر صدماتی که می تواند به فرش آسیب های جدی وارد کند،باعث استفاده بهینه و طولانی مدت از فرش ها می شود.همچنین این پد ها قادرند از پاره شدن گوشه های فرش و چروک شدن یا حتی ایجاد کیست در فرش نیز جلوگیری کنند که همه ی این نکته ها افزایش طول عمر فرش را به دنبال دارد.

۸.جلوگیری از رنگی شدن سطح زیرین فرش:

برخی از فرش های دستباف به زمین زیرین خود رنگ می دهند؛با استفاده از پد فرش می توان از رنگی شدن کفپوش خانه جلوگیری کرد.

تهیه و تالیف: کارشناسان قالیشویی گل ابریشم

دیدگاه ها غیرفعال است